|

Când ai nevoie de acordul vecinilor pentru înființarea firmei în România?

În România, procesul de deschidere a unei firme, inclusiv când alegi o înființare de SRL online presupune parcurgerea mai multor etape legale, a mai multor pași de înființare. Una dintre ele, care nu este mereu cunoscută de către antreprenori, este necesitatea obținerii acordului vecinilor în anumite situații. În ce context este acest acord vecini necesar și care sunt implicațiile sale? Haideți să vedem împreună în acest articol.

acordul vecinilor pentru firma

Contextul legal pentru acordul vecinilor la înființare firmă

Conform legislației românești, dacă demarezi o activitate comercială în cadrul unei firme, într-un imobil colectiv, vei avea nevoie de un acord din partea vecinilor, pe care trebuie să-l obții înainte de începerea efectivă a activității. Dacă vei demara totuși activitatea comercială într-un spațiu de locuit fără să obții acest acord în prealabil, riști o amendă destul de mare, care pleacă de la 5.000 de lei și poate ajunge până la 10.000 de lei

Veștile bune legate de acordul de la vecini

În același timp, există și vești bune legate de acordul vecinilor pentru înființare firmă, iar autoritățile au relaxat cadrul legal din dorința de a ușura înființarea acestora. Așadar, din iulie 2020 a intrat în vigoare Legea nr. 102/2020, care spune la art. 17 alineat (6) că „Avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, nu este necesar atunci când administratorul sau, după caz, administratorii declară pe propria răspundere faptul că la sediul social nu se desfășoară activitate.”

ONRC vine de asemenea cu un anunț în aceeași lună iulie din 2020, în care menționează: „NU se mai depune avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, în cazul în care la sediul social nu se desfășoară activitate. Administratorul sau, după caz, administratorii va/vor da o declarație pe propria răspundere în acest sens”.

Atenție însă, rămâne în vigoare o obligativitate pentru acord vecini

Pe de altă parte rămâne în vigoare Art. 40. alineatul (1) din Legea nr. 196/2018, care spune că „Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, prezente în proiectul inițial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării”.

În concluzie, dacă vei avea orice tip de activitatea comercială la sediu, vei avea implicit nevoie și de acordul scris al vecinilor, plus un acord de la asociația de proprietari pentru înființare firmă. Un model de formular pentru acordul vecinilor pentru înființare firmă este pus la dispoziție de ONRC. El mai este denumit și tabel de acord vecini pentru înființare firmă, însă este exact același document.

Situații în care este necesar acordul vecinilor

Cum spuneam, dacă veți avea orice tip de activitate comercială atunci un acord de proprietari pentru înființare firmă este absolut obligatoriu. Sunt însă unele activități mai expuse decât altele. De pildă, una e o deschidere de firmă online cu sediul în apartamentul în care unicul administrator și locuiește și lucrează singur de acasă și total altceva e o cafenea cu public. E bine să ai un acord de la vecini la înființare firmă, în câteva instanțe în care ești mult mai expus. Iată câteva exemple de expunere sporită:

  • Prin natura afacerii și zgomotul produs – Firmele care își propun să își desfășoare activitatea în zone rezidențiale și care pot genera zgomot, cum ar fi cafenele, cluburi sau alte tipuri de afaceri care presupun activitate în timpul nopții.
  • Impactul asupra traficului și a parcărilor – Afacerile care pot genera un trafic intens, cum ar fi magazinele mari, restaurantele sau alte spații comerciale, mai ales dacă accesul sau parcările pot afecta zonele înconjurătoare.
  • Amenajări exterioare – Firmele care își propun să facă modificări semnificative la exteriorul clădirilor sau să adauge construcții suplimentare – de altfel aici e nevoie de acord inclusiv pentru autorizarea lucrărilor.
  • Activități cu risc ridicat – Ateliere mecanice, stații de service sau alte activități care pot prezenta riscuri pentru vecini din cauza poluării, zgomotului etc.

Concluzie

Înființarea unei firme în România este un proces complex, care presupune parcurgerea mai multor etape și îndeplinirea anumitor cerințe legale. Obținerea acordului vecinilor este una dintre cele care nu trebuie neglijată. Antreprenorii care doresc să își deschidă o afacere ar trebui să se informeze temeinic înainte de a demara procesul de înființare și să se asigure că respectă toate cerințele legale.

Articole similare